Pelaksanaan Model 3SMP telah didedahkan
kepada pelajar-pelajar di SMK Sri Tapah dan SMK Tapah. Seramai 18 orang pelajar
SMK Sri Tapah dan 13 orang pelajar SMK Tapah yang terlibat dalam kajian ini.
Para pelajar telah diedarkan dengan borang soal selidik sebanyak dua kali,
iaitu sebelum dan selepas model 3SMP diajarkan kepada mereka. Borang soal
selidik ini bertujuan untuk mengetahui maklum balas pelajar terhadap
keberkesanan pengajaran model 3SMP kepada mereka sekaligus bertindak sebagai
data utama bagi kajian ini. Borang soal selidik ini mengandungi 16 soalan dan
setiap soalan mempunyai lima pilihan yang perlu dibulatkan oleh pelajar atas
lima poin skala iaitu Sangat Tidak Setuju (STS), Tidak Setuju (TS), Tidak Pasti
(TP), Setuju (S) dan Sangat Setuju (SS). Berdasarkan maklum balas pelajar,
analisis data telah dilakukan dengan menggunakan cara pengagihan skor. Setelah
analisis dibuat daripada kutipan data, maka dapatan tersebut akan disimpulkan
secara menyeluruh.
Berikut merupakan graf dan analisis
data daripada graf berdasarkan borang soal selidik yang telah diberikan kepada
31 orang pelajar dari dua buah sekolah dari daerah Tapah. Terdapat analisis
data yang menggabungkan dua hingga tiga graf yang disebabkan oleh soalan-soalan
daripada graf tersebut mempunyai persamaan. Oleh itu, pengkaji telah
menggabungkan kedua-dua graf supaya analisis data menjadi lebih tersusun dan
efisien.
Graf
Perbandingan 1: Soalan 1
Berdasarkan graf, aspek yang dilihat
ialah keyakinan pelajar untuk bercakap di hadapan kelas. Berdasarkan aspek di
atas, tahap keyakinan pelajar menunjukkan sedikit perubahan yang positif. Dalam
ujian pra, didapati 0% yakni, tidak ada sampel SMK Sri Tapah mahupun SMK Tapah
yang memberikan respon tidak berkeyakinan untuk bercakap di hadapan kelas.
Begitu juga dengan hasil dapatan ujian pasca. Sebaliknya, dalam ujian pra
seramai sembilan orang yakni, 50% sampel SMK Sri Tapah, dan hanya enam orang yakni, 46.2% sampel SMK
Tapah yang berkeyakinan untuk bercakap di hadapan kelas. Namun begitu. dalam
ujian pasca terdapat peningkatan tahap keyakinan bagi sampel SMK Sri Tapah,
iaitu seramai 11 orang, yakni 61.1% sampel semakin yakin untuk bercakap di hadapan
kelas manakala sampel SMK Tapah masih kekal seramai enam orang, yakni 46.2%. Kesimpulan
daripada dapatan ini menyokong pendapat yang disampaikan oleh Kulwindr Kaur
Sindhu dalam kertas kerja Yahya Buntat dan Muhamad Shahabudin Hassan yang
menyatakan bahawa terdapat pelajar yang tidak yakin dan takut untuk berucap di
khalayak ramai kerana perasaan gementar serta struktur sesuatu ucapan itu yang
perlu disokong oleh contoh-contoh, ilustrasi, fakta dan angka.
Graf Perbandingan 2: Soalan 2
Graf Perbandingan 7: Soalan 7
Analisis
menggabungkan fakta daripada dapatan graf bagi soalan 2 dan 7. Berdasarkan
kedua-dua graf ini menunjukkan perubahan negatif. Dalam ujian pra bagi soalan
2, seramai lapan orang, yakni 44.4% sampel SMK Sri Tapah dan 61.5% sampel SMK
Tapah berkemampuan untuk memberikan pendapat secara lisan. Dalam ujian pasca
pula, sampel SMK Sri Tapah menunjukkan peningkatan dalam kemampuan memberikan
pendapat secara lisan, iaitu seramai sepuluh orang, yakni 55.6% sampel namun,
sampel SMK Tapah pula menunjukkan penurunan kepada 46.2% , iaitu hanya enam
orang. Manakala dapatan bagi aspek kemampuan pelajar dalam mengutarakan pendapat
yang bernas bagi soalan 7 pula didapati 0% yakni tidak ada sampel SMK Sri Tapah
mahupun SMK Tapah yang memberikan respon tidak mampu untuk memberi dan
mengutarakan idea yang bernas, manakala hasil dapatan ujian pasca pula hanya
seorang yakni 5.6% sampel SMK Sri Tapah yang mengaku tidak mampu untuk memberi dan
mengutarakan idea. Manakala respon bagi ujian pasca daripada kedua-dua sampel,
iaitu SMK Sri Tapah dan SMK Tapah pula menunjukkan penurunan kepada 33.3% dan
46.2%, iaitu masing-masing seramai enam orang. Hasil dapatan ini menyokong
kajian yang telah dijalankan oleh Chew Fong Peng
dan Abdul Jalil Othman (2008) ke atas 120 pelajar sekolah menengah di tiga buah
sekolah di Kuala Lumpur. Mereka menyatakan bahawa tahap pencapaian pelajar
dalam kemahiran bertutur hanya pada peringkat sederhana sahaja. Punca yang
menyebabkan kemahiran komunikasi terabai dalam kajian ini berdasarkan adalah
disebabkan oleh ramai pelajar tidak suka memberikan pendapat secara lisan
semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung di dalam kelas, iaitu
sebanyak 97.4%. data ini menunjukkan bahawa faktor pelajar itu sendiri yang
tidak mahu berusaha mempertingkat kemahiran bertutur mereka.
Graf Perbandingan 3: Soalan 3
Graf Perbandingan 4: Soalan 4
Analisis
data ini menggabungkan fakta daripada dapatan graf bagi soalan 3 dan 4.
Berdasarkan kedua-dua graf ini, keupayaan pelajar dilihat dari aspek pertuturan
secara sopan dengan tatabahasa, intonasi dan jeda yang betul. Berdasarkan aspek
di atas, keyakinan pelajar didapati menunjukkan keputusan yang negatif. Dalam
ujian pra, seramai 11 orang yakni 61.1%
sampel SMK Sri Tapah dan tujuh orang yakni 53.8% sampel SMK Tapah berkemampuan
untuk bertutur secara sopan dan bertatasusila. Dalam ujian pasca, sampel SMK
Sri Tapah menunjukkan penurunan kepada 55.6%, iaitu hanya seramai sepuluh orang
sebaliknya sampel SMK Tapah pula menunjukkan peningkatan, iaitu meningkat
kepada 61.5% yakni lapan orang. Dari aspek bertutur dengan tatabahasa, intonasi,
dan jeda yang betul yang terdapat dalam soalan 4 pula mendapati seramai lapan
orang yakni 44.4% sampel SMK Sri Tapah dan sepuluh orang yakni 76.9% sampel SMK
Tapah menyatakan bahawa mereka mampu untuk bertutur dengan tatabahasa,
intonasi, dan jeda yang betul bagi ujian pra. Dalam ujian pasca, kedua-dua
sampel SMK Sri Tapah dan SMK Tapah menunjukkan penurunan kepada 33.3% dan
46.2%, iaitu masing-masing berkurang kepada enam orang. Penyelidikan kami
mendapati dapatan tersebut berlainan dengan kajian yang telah dilakukan oleh
Noriah Taslim (2010) dalam kertas kerja Mohd. Aris bin Anis dan Ahmad bin Esa (2012) yang menyatakan bahawa
masyarakat Melayu itu sebagai manusia yang berbudaya halus, bersopan santun,
sangat mementingkan adab ketika berkomunikasi, enggan bersikap biadap dan
menjadikan kiasan dan perumpamaan sebagai budaya. Pertentangan keputusan ini
mendapati bahawa masyarakat Melayu kini sudah kurang mengamalkan adab sopan dan
bertatasusila dalam pertuturan harian mereka.
Graf Perbandingan 5: Soalan 5
Berdasarkan
aspek di atas, kemampuan pelajar untuk berkomunikasi dengan rakan lain bagi
mencapai keputusan amat perlu ditingkatkan. Dalam ujian pra, didapati 0% yakni
tidak ada sampel SMK Sri Tapah mahupun SMK Tapah yang memberikan respon tidak
mampu untuk berkomunikasi dengan rakan lain secara baik untuk mencapai
keputusan. Begitu juga dengan hasil dapatan ujian pasca. Walau bagaimanapun,
dalam ujian pra seramai sembilan orang yakni 50% sampel SMK Sri Tapah dan tujuh
orang yakni 53.8% sampel SMK Tapah berkemampuan untuk berkomunikasi dengan
rakan lain secara baik untuk mencapai keputusan. Namun begitu, dalam ujian
pasca, kedua-dua sampel SMK Sri Tapah dan SMK Tapah menunjukkan penurunan
kepada 38.9% dan 38.5%, iaitu masing-masing seramai tujuh dan lima orang. Walau
bagaimanapun, dapatan ini telah bertentangan dengan kajian yang telah
dijalankan oleh Yahya Buntat dan Muhamad Shahabudin Hassan dalam kertas
kerjanya dengan menyatakan bahawa pelajar mampu untuk memulakan komunikasi dan
seterusnya berkomunikasi sesama ahli kumpulan kerana mereka mempunyai tujuan
yang sama iaitu menyiapkan tugasan yang diperlukan untuk keperluan kursus.
Berdasarkan
graf, aspek pengalaman pelajar dalam melaksanakan aktiviti berforum ketika di
dalam kelas menunjukkan perubahan positif. Dalam ujian pra, hanya seorang yakni
5.6% sampel SMK Sri Tapah yang tidak pernah melaksanakan aktiviti berforum di
dalam kelas sebaliknya 0% yakni tidak ada sampel SMK Tapah yang tidak
berpengalaman melaksanakan aktiviti berforum di dalam kelas. Sebaliknya, untuk
hasil dapatan ujian pasca pula kedua-dua sampel sudah berpengalaman
melaksanakan aktiviti berforum. Dalam ujian pra seramai tujuh orang yakni 38.9%
sampel SMK Sri Tapah dan lima orang yakni 38.5% sampel SMK Tapah pernah
melaksanakan aktiviti berforum di dalam kelas dan bilangan tersebut bertambah
kepada 44.4% dan 61.5% dalam ujian pasca, iaitu masing-masing seramai lapan
orang. Perubahan yang positif ini akan membawa sehingga ke peringkat pengajian
tinggi. Hal ini disokong oleh Yahya Buntat dan Muhamad Shahabudin Hassan dalam
kertas kerjanya dengan menyatakan bahawa aktiviti pembentangan merupakan
aktiviti pembelajaran yang bersifat formal di universiti. Dengan adanya
pengalaman berforum di dalam kelas ketika bersekolah dapat mengelakkan perasaan
gugup dan takut ketika melakukan aktiviti pembentangan berbentuk forum ketika
di universiti kelak.
Graf Perbandingan 8: Soalan 8
Graf Perbandingan 9: Soalan 9
Graf
Perbandingan 10: Soalan 10
Analisis
ini menggabungkan maklumat berdasarkan pemerhatian terhadap minat pelajar
terhadap aktiviti berpidato, berforum, dan bercerita iaitu bagi soalan soal
selidik 8, 9 dan 10. Didapati bahawa tidak ada sampel SMK Sri Tapah mahupun SMK
Tapah yang menunjukkan mereka sangat berminat dengan aktiviti berpidato dan
berforum. Hasil dapatan ujian pasca pula menunjukkan hanya dua orang yakni
15.4% daripada sampel SMK Tapah yang
mengaku sangat berminat dengan aktiviti berpidato dan terdapat dua pelajar atau
11.1% daripada sampel SMK Sri Tapah yang mengaku bahawa mereka sangat berminat
dengan aktiviti berforum. Berdasarkan pemerhatian terhadap minat pelajar
terhadap aktiviti bercerita pula, didapati bahawa hanya seorang atau 5.56% daripada
sampel SMK Sri Tapah yang benar-benar berminat dengan aktiviti bercerita
manakala tidak ada sampel SMK Tapah yang menunjukkan mereka sangat berminat
dengan aktiviti bercerita. Selepas diperkenalkan dengan model 3SMP hanya
seorang atau 5.56% daripada sampel SMK Sri Tapah yang sangat tidak berminat
dengan aktiviti bercerita sebaliknya tidak ada sampel SMK Tapah yang tidak
berminat dengan aktiviti bercerita. Berdasarkan maklumat yang diperoleh, dapat
dirumuskan bahawa model 3SMP ini menyokong pendapat Dr. Mohd Fadzilah dan Ahmad
Naim (2006). Beliau mengatakan bahawa kepetahan bercakap adalah suatu bakat
yang tersendiri tetapi kemahiran berkomunikasi adalah sesuatu yang perlu
dipelajari. Sehubungan itu kesedaran pelajar mengenai kepentingan kemahiran
komunikasi perlu disemai supaya aktiviti seperti berforum, berpidato dan
bercerita akan menjadi medium pembelajaran yang efektif bagi meningkatkan
keyakinan pelajar dalam mengamalkan komunikasi yang efektif.
Graf Perbandingan 11: Soalan 11
Berdasarkan
graf, aspek yang dilihat ialah kekerapan pelaksanaan pertandingan forum Bahasa
Melayu di sekolah. Berdasarkan aspek di atas, kekerapan pelaksanaan
pertandingan forum Bahasa Melayu di sekolah perlu ditingkatkan. Ujian pra
menunjukkan seramai tujuh orang yakni 38.9% sampel SMK Sri Tapah setuju
sekiranya pertandingan forum kerap dilaksanakan manakala sampel SMK Tapah pula
adalah sebanyak seorang pelajar yakni 7.69%. Bagi ujian pasca pula, terdapat
66.7% sampel SMK Sri Tapah, iaitu seramai 12 orang bersetuju manakala sebanyak
tiga orang pelajar yakni 23.1% sampel SMK Tapah yang bersetuju untuk
melaksanakan pertandingan forum dengan lebih kerap. Penyelidikan kami mendapati
dapatan tersebut menyokong hasil kajian lepas yang telah dilakukan oleh Abdul
Rahman Abdul Aziz (2000) dalam kertas kerja Yahya Bin Buntat & Muhamad
Shahabudin Bin Hassan (2010). Kajian tersebut menyatakan bahawa kebolehan
komunikasi adalah pencapaian manusia yang paling berharga kerana kebolehan ini
telah membolehkan manusia berhubung antara satu dengan lain. Oleh itu, aktiviti
berforum perlu dilaksanakan dengan kerap kerana aktiviti sebegini bertindak
sebagai medium bagi membantu para pelajar meningkatkan keyakinan diri untuk
berkomunikasi di khalayak ramai. Sehubungan itu para pelajar haruslah sedar
akan kepentingan kemahiran berkomunikasi dalam kehidupan seharian dan aktiviti
seperti berforum, perbincangan dalam kumpulan dan pembentangan merupakan medium
untuk meningkatkan keyakinan pelajar dalam mewujudkan satu komunikasi yang
efektif dan berkesan (Yahya Bin Buntat & Muhamad Shahabudin Bin Hassan,
2010).
Graf Perbandingan 12: Soalan 12
Berdasarkan
graf, aspek yang dilihat ialah keperluan pelajar melibatkan diri secara aktif
di dalam kelas sewaktu aktiviti sumbang saran dilaksanakan. Berdasarkan aspek
di atas, keperluan pelajar menunjukkan keputusan yang positif. Ujian pra menunjukkan
seramai enam orang yakni 33.3% sampel SMK Sri Tapah dan lapan orang yakni 61.5%
sampel SMK Tapah berpendapat bahawa pelajar sememangnya perlu terlibat aktif
dalam aktiviti sumbang saran manakala, bagi ujian pasca pula terdapat
peningkatan persetujuan bagi sampel SMK Sri Tapah, iaitu meningkat kepada 44.4%
yakni lapan orang manakala sampel SMK Tapah pula meningkat kepada 69.2% yakni
sembilan orang. Penyelidikan kami mendapati
dapatan tersebut menyokong kajian yang dilakukan oleh Mahani Razali et.al
(2003) yang menyatakan bahawa teknik
sumbang saran perlu dilaksanakan secara aktif kerana teknik ini meningkatkan
pemikiran kreatif. Sumbang saran adalah salah satu kaedah untuk menyelesaikan
masalah secara berkumpulan. Setiap peserta pula bebas mengeluarkan idea yang
kritikal dan asli tanpa sekatan. Idea-idea itu harus diterima dan diperkemas
kemudiannya. Perkara yang dicadangkan oleh seseorang pelajar diperkembang oleh
pelajar-pelajar lain sehingga idea tadi mengembang ke peringkat yang lebih
tinggi (Kamarudin Husin et.al, 2011).
Graf Perbandingan 13: Soalan 13
Berdasarkan
graf, aspek yang dilihat ialah keperluan pelajar melibatkan diri secara aktif
sekiranya pihak sekolah mengadakan kursus pemantapan diri dalam aktiviti berkomunikasi
secara lisan. Berdasarkan aspek di atas, keperluan pelajar menunjukkan
keputusan yang positif. Ujian pra menunjukkan seramai enam orang yakni 33.3%
sampel SMK Sri Tapah yang bersetuju bahawa pelajar perlu melibatkan diri secara
aktif dalam kursus pemantapan komunikasi lisan manakala empat orang yakni 30.8%
sampel SMK Tapah bersetuju dengan aspek tersebut. Bagi ujian pasca pula,
terdapat peningkatan persetujuan bagi sampel SMK Sri Tapah dan SMK Tapah, iaitu
masing-masing meningkat kepada 50% dan 69.2% yakni sembilan orang. Penyelidikan
kami mendapati dapatan tersebut menyokong kajian yang dilakukan oleh Dr. Mohd
Fadzilah dan Ahmad Naim (2006) dalam kertas kerja Yahya Bin Buntat &
Muhamad Shahabudin Bin Hassan (2010) bahawa kepetahan bercakap adalah suatu
bakat yang tersendiri, tetapi kemahiran berkomunikasi adalah sesuatu yang perlu
dipelajari. Hal ini demikian kerana pelajar perlu mempelajari asas-asas
komunikasi yang betul, membuat persediaan dan mengamalkan etika dan adab
komunikasi bagi meningkatkan kemahiran komunikasi mereka ke tahap yang lebih
baik (Yahya Bin Buntat & Muhamad Shahabudin Bin Hassan, 2010). Pelajar yang
tidak mahu meningkatkan kemahiran dalam berkomunikasi pasti akan berdepan
dengan masalah seperti kegagalan untuk mencari pekerjaan. Buktinya, Pengarah
JobsMalaysia, encik Rahmat Ismail berkata kepada Berita Harian yang bertarikh
20 Disember 2010 sebahagian lepasan IPT mempunyai beberapa kelemahan seperti
berkomunikasi dan menyebabkan mereka sukar mendapat pekerjaan. Tidak hairanlah
isu pengangguran dalam kalangan lepasan mahasiswa masih berleluasa hingga kini.
Graf Perbandingan 14: Soalan 14
Berdasarkan
pemerhatian terhadap kekerapan guru dalam melaksanakan aktiviti berforum di
dalam kelas didapati bahawa sebelum model 3SMP diperkenalkan seramai tujuh atau
38.9 % sampel SMK Sri Tapah dan SMK Tapah menyatakan ketidakpastian mereka sama
ada guru kerap atau tidak melaksanakan aktiviti berforum. Selepas model 3SMP
diperkenalkan terdapat lapan yakni 44.4 % sampel SMK Sri Tapah dan lima atau
38.5 % sampel daripada SMK Tapah menyatakan bahawa guru kerap melaksanakan
aktiviti berforum di dalam kelas. Berdasarkan dapatan kajian bagi soal selidik
bagi soalan 15 pula, didapati para pelajar daripada kedua-dua sekolah
menyatakan keperluan pembentangan kerja berkumpulan dilaksanakan secara
berforum. Hal ini demikian kerana aktiviti berkumpulan memerlukan
pelajar-pelajar untuk bekerjasama bagi mencapai tujuan tertentu. Oleh itu,
dapatan ini menyokong bahawa wajarlah seseorang guru sering melaksanakan
aktiviti berforum di dalam kelas. Menurut Long (2005), salah satu ciri kumpulan
ialah sekumpulan individu yang saling berkomunikasi antara sesama ahli kumpulan
untuk mencapai tujuan yang sama. Kesediaan pelajar dalam mengambil inisiatif
untuk memulakan perbincangan dan seterusnya melakukan perbincangan berada di
tahap yang memberangsangkan. Dapatan kajian membuktikan bahawa pelajar mampu
untuk memulakan komunikasi dan seterusnya berkomunikasi sesama ahli kumpulan kerana
mereka mempunyai tujuan yang sama iaitu menyiapkan tugasan yang diperlukan
untuk keperluan kursus. Proses komunikasi akan sentiasa berlaku sepanjang
pelajar menjalankan aktiviti secara berkumpulan. Secara keseluruhannya
pelajar-pelajar dapat untuk memberi respon, memberikan pendapat dan idea,
memberi pandangan dan cadangan bagi aktiviti yang sering mereka lakukan dalam
kumpulan.
Graf Perbandingan 15: Soalan 15
Berdasarkan
pemerhatian terhadap keperluan pelaksanaan pembentangan kerja berkumpulan
secara berforum didapati bahawa tidak ada sampel SMK Sri Tapah yang menyatakan
ketidakperluan pelaksanaan pembentangan kerja berkumpulan secara berforum
sebaliknya hanya seorang atau 7.8 % sampel daripada SMK Tapah yang menyatakan
pelaksanaan pembentangan kerja berkumpulan tidak perlu secara berforum. Keadaan
yang sama juga dapat dilihat selepas model 3SMP diperkenalkan. Menurut Abdul
Rahman Abdul Aziz (2000), kebolehan komunikasi adalah pencapaian manusia yang
paling berharga kerana kebolehan ini telah membolehkan manusia berhubung
diantara satu dengan lain. Berdasarkan kenyataan ini, pengkaji ingin
mengingatkan pelajar supaya menggunakan aktiviti pembentangan sebagai landasan
berharga bagi memupuk kemahiran komunikasi yang berkeyakinan. Didapati hasil
dapatan kajian menyokong pendapat Abdul Rahman Abdul Aziz. Oleh itu, peluang
ini seharusnya digunakan oleh pelajar untuk memperbaik kemahiran komunikasi
dalam pembentangan mereka dan sewajarnya pelajar tidak bersikap sambil lewa
ketika melakukan pembentangan. Ini berdasarkan dapatan kajian yang mencatatkan
bahawa pelajar tidak cuba mengambil inisiatif penting dalam memperbaik
kemahiran komunikasi mereka terutamanya dalam amalan merekod pembentangan yang
mereka lakukan bagi tujuan penilaian kendiri.
Graf
Perbandingan 16: Soalan 16
Berdasarkan
pemerhatian terhadap penekanan guru terhadap pengajaran aspek tatabahasa,
intonasi, dan jeda dalam komunikasi lisan didapati bahawa tidak ada sampel SMK
Sri Tapah mahupun SMK Tapah yang menyatakan guru tidak ada memberikan penekanan
terhadap pengajaran aspek tatabahasa, intonasi, dan jeda dalam komunikasi
lisan. Keadaan yang sama berlaku selepas model diperkenalkan. Pada dasarnya
seseorang itu berhujah atau berkomunikasi disebabkan hendak mempengaruhi sikap,
pemikiran dan tingkah laku individu-individu yang mendengar ucapan (Ainon,
2003). Oleh itu, komunikasi memerlukan strategi dan cara-cara yang berbeza
supaya objektif akan tercapai. Dapatan kajian menunjukkan persediaan sebelum
pembentangan, penggunaan bahan visual, penghuraian idea, intonasi, penggunaan
emosi dan peruntukan masa belum lagi mencapai tahap yang memuaskan. Namun
dapatan kajian menyokong pendapat Ainon bahawa aspek-aspek tatabahasa, intonasi
dan jeda perlu ditekankan untuk mencapai objektif pembelajaran. Guru perlu
membuat persediaan dan mengamalkan etika dan adab komunikasi bagi meningkatkan
kemahiran komunikasi mereka ke tahap yang lebih baik.
No comments:
Post a Comment