REFLEKSI KAJIAN
Sebelum
diperkenalkan dengan model 3SMP, para pelajar didapati kebanyakannya tidak
mampu untuk bertutur di hadapan kelas. Mereka juga segan untuk melakukan
pembentangan kerana mereka kurang dilatih untuk bercakap di hadapan kelas
sebelum ini. Perasaan tidak yakin, gugup dan gementar sentiasa menguasai diri
apabila guru meminta mereka untuk bercakap di hadapan rakan-rakan. Perasaan
tersebut menyebabkan mereka tidak berani untuk keluar ke hadapan kelas dan
bercakap di hadapan rakan mereka sendiri. Hal ini terbukti apabila hanya sembilan
orang sahaja daripada 18 orang pelajar SMK Sri Tapah yang berkeyakinan untuk
bercakap di hadapan kelas. Namun begitu, setelah mereka didedahkan dengan model
3SMP, perubahan positif telah ditunjukkan oleh para pelajar apabila analisis
data mendapati 11 orang pelajar berkeyakinan untuk bercakap di hadapan kelas. Angka
ini melebihi separuh daripada jumlah pelajar iaitu sebanyak 61.1%. Para pelajar
telah didedahkan dengan ciri-ciri penutur yang baik sebanyak dua kali
pengajaran dan mereka dikehendaki untuk mempraktikkan semula ciri-ciri tersebut
semasa melaksanakan aktiviti di dalam kelas. Selain itu, pengajaran secara
koperatif yang telah dilaksanakan oleh guru di dalam kelas secara tidak
langsung sedikit sebanyak membantu untuk membina keyakinan dan keberanian pelajar
untuk bercakap di hadapan kelas. Guru yang sering melaksanakan teknik
pengajaran sebegini telah melatih pelajarnya untuk membiasakan diri bercakap di
hadapan kelas sekali gus mempraktikkan ciri-ciri penutur yang baik daripada
model 3SMP.
Model 3SMP didapati kurang
berkesan bagi komunikasi antara dua pihak kerana dapatan data menunjukkan
keputusan yang tidak begitu menggalakkan. Komunikasi antara dua pihak
melibatkan penutur dan pendengar. Namun begitu, dapatan data menunjukkan
penurunan daripada soal selidik pra dan soal selidik pasca. Oleh itu, dapat disimpulkan
bahawa model ini kurang berkesan bagi aspek penutur bersama pendengar kerana
pelajar tidak mampu berkomunikasi antara satu sama lain untuk mencapai
keputusan. Bagi soal selidik pra, seramai sembilan orang (50%) dari SMK Sri Tapah dan
tujuh orang (53.8%) dari SMK Tapah yang mampu untuk berkomunikasi dengan rakan
mereka untuk mencapai keputusan. Setelah soal selidik pasca dilaksanakan, angka
tersebut menurun bagi kedua-dua sampel dari SMK Sri Tapah dan SMK Tapah iaitu kepada
38.9% dan 38.5%, iaitu masing-masing seramai tujuh dan lima orang pelajar.
Bagi aspek mesej yang terdapat
dalam model 3SMP pula menunjukkan perubahan yang positif. Data bagi soal selidik pasca
menunjukkan bahawa para pelajar mampu untuk memberi dan mengutarakan idea yang
bernas di dalam kelas. Sebelum mereka didedahkan dengan model ini, hanya lima
orang pelajar sahaja (27.8%) dari SMK Sri Tapah dan dua orang (15.41%) dari SMK
Tapah yang mampu untuk mengutarakan mesej atau idea yang bernas. Setelah model
ini didedahkan kepada mereka, angka dari SMK Tapah telah meningkat kepada enam
orang pelajar (46.2%) dan kekal bagi SMK Sri Tapah. Maklum balas daripada
dapatan data ini menunjukkan bahawa pelajar sudah dapat mempraktikkan ciri-ciri
mesej yang baik dalam model 3SMP sewaktu mereka mengutarakan idea di dalam
kelas.
Bagi aktiviti berforum pula
didapati masih ramai pelajar yang tidak pasti tentang minat mereka dalam
aktiviti berforum. Hanya tiga orang pelajar sahaja dari SMK Sri Tapah dan SMK
Tapah berminat dengan aktiviti ini daripada dapatan data dalam soal selidik pasca. Walaupun mereka sudah
didedahkan dengan model 3SMP, namun minat pelajar dalam aktiviti berforum masih
tidak begitu memuaskan. Mereka mungkin boleh menerapkan model 3SMP dalam
aktiviti pembentangan kerja berkumpulan di dalam kelas namun model ini tidak
mampu mereka praktikkan sepenuhnya untuk aktiviti berforum. Angka untuk skala
tidak pasti begitu tinggi berbanding skala setuju yang membuktikan bahawa
mereka masih tidak pasti sama ada mereka berminat atau tidak dengan aktiviti
ini walaupun sudah didedahkan dengan model 3SMP di dalam kelas.
No comments:
Post a Comment